اسکیل کردن در اتوکد (آموزش دستور scale در اتوکد)

مقیاس بندی نادرست در نقشه های اتوکد یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای پروژه رخ دهد و نتایج نامطلوبی را با خود به همراه دارد.

در این مقاله به معرفی و آموزش دستور scale (اسکیل) در اتوکد می پردازیم (توضیه می کنیم قبل از مطالعه این مقاله، به سراغ مقاله تشخیص مقیاس نقشه در اتوکد بروید).

همچنین در این مقاله به نحوه استفاده از برخی از دستورات و ابزارهای مختلف برای مقیاس بندی در اتوکد آمده است تا مطمئن شوید که نقشه های شما به درستی ابعاد و اندازه ها را نمایش می دهند.

 

روش های اسکیل کردن در اتوکد

object های موجود در طراحی شما، مانند خطوط ترسیم شده، اکستروژن های سه بعدی و موارد دیگر را می توان با استفاده از دستور SCALE در خود اتوکد، با فاکتورهای مقیاس بندی کرد.

اشیاء در حال حاضر در نقشه زیر در مقیاس 1 تنظیم شده اند. با این حال، می توانید مقیاس را در اتوکد با استفاده از ضریب مقیاس اتوکد تغییر دهید. این به شما نشان می دهد که چگونه مقیاس را در اتوکد بدون تغییر ابعاد تغییر دهید.

نحوه کاهش مقیاس در اتوکد

object مد نظر را در اتوکد انتخاب کنید، SCALE را تایپ کنید و سپس عددی بین 0 و 1 را مشخص کنید. Enter را بزنید. اندازه شی (ها) با آن فاکتور کاهش می یابد.

نحوه افزایش مقیاس در اتوکد

object مد نظر را انتخاب کنید، SCALE را تایپ کنید و سپس عددی بزرگتر از 1 را مشخص کنید. Enter را بزنید. اندازه شی (ها) با آن ضریب مقیاس بزرگتر می شود. برای مشاهده تفاوت در فاکتورهای مقیاس به شکل 1 مراجعه کنید.

اسکیل کردن در اتوکد

نحوه مقیاس بندی با مرجع مشخص در اتوکد

بسیاری از اوقات، فایل‌های PDF، تصاویر و سایر فایل‌های طراحی در اختیار طراحان CAD قرار می‌گیرند تا روی آن‌ها بکشند یا از آنها به عنوان پایه‌ای برای طراحی در اتوکد استفاده کنند. از طریق پنجره XREF، می توانید این موارد را در هر مقیاسی که انتخاب می کنید پیوست کنید. اما اگر یک پلان زمین روی پس‌زمینه تصویر بگوید که فاصله بین دو ستون 3 فوت است، اما به نظر نمی‌رسد که پس از درج در طراحی شما با اندازه ابعاد درست باشد، چه؟ می‌توانید از دستور ALIGN برای تأیید ابعاد آنچه به عنوان مرجع خارجی درج شده است استفاده کنید. شکل 2 را ببینید تا ببینید که با مراحل زیر چگونه به نظر می رسد. دانستن اینکه چگونه یک تصویر را در اتوکد مقیاس بندی کنید، یک pdf را در اتوکد مقیاس کنید، و نقشه ها را در اتوکد مقیاس کنید، بر موفقیت مدل شما تأثیر می گذارد.

به دنبال یک بعد مرجع مقیاس اتوکد، مانند یک بعد معین روی پلان ها باشید. اگر هیچ کدام وجود نداشته باشد، می توانید فرض کنید که یک در خارجی 3 فوت است. نکته کلیدی در اینجا این است که چند بعد بین نقاط مهم یک نقاشی پیدا کنید. ابعاد بین ستون ها برای این کار عالی است. اگر چیزی وجود ندارد که بتوانید به آن ضربه بزنید، به طور موقت خطوطی را برای مرجع ترسیم کنید.

بعد، خطی بکشید که با بعد مرجع خارجی که می‌خواهید بررسی کنید مطابقت دارد. اگر 3 فوت ابعادی است که شما بررسی می کنید، یک خط در فضای مدل اتوکد در 3 فوت رسم کنید. در مورد شکل 2، من استنباط می کنم که درب خارجی مرجع خارجی 3 فوت است، بنابراین من من چک می کنم تا ببینم واقعاً 3 فوت است.
سپس دستور ALIGN را انتخاب کنید و اولین نقطه از جایی که در پلان ها به آن ارجاع می دهید را به اولین نقطه از خط ترسیم شده 3 فوت انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید که آخرین نقطه مرجع روی پلان را با آخرین نقطه از خط ترسیم شده 3 فوت مطابقت دهید. نکته اصلی در اینجا تطبیق نقطه شروع و پایان است.

Enter را فشار دهید و تصویر، PDF یا CAD را در مقیاس بالا یا پایین تماشا کنید تا با خط کشیده شده شما مطابقت داشته باشد.

این مراحل را برای تایید با ابعاد متفاوت تکرار کنید. گاهی اوقات ممکن است ابعاد بگویند که از نظر بصری یک چیز هستند، اما ممکن است بازنویسی شده باشند یا به نوعی نادرست باشند. تایید کردن هیچ وقت ضرری ندارد.

اسکیل کردن در اتوکد

نحوه مقیاس بندی بلوک ها در اتوکد

در مورد شرکت هایی که ممکن است از بلوک های زیادی در اتوکد استفاده کنند، راه هایی برای ارائه تنوع ظاهری با مقیاس وجود دارد. در اینجا نحوه قرار دادن بلوک ها در مقیاس های مختلف آورده شده است.

INSERT را تایپ کنید تا به اعلانی برسید که می توانید بلوکی را وارد کنید. در آن اعلان، گزینه هایی برای درج، مقیاس و چرخش دارید. برای بلوک‌هایی که به‌طور یکنواخت ساخته شده‌اند، می‌توانید مقیاس جنبه‌های X، Y و Z بلوک را مشخص کنید. شکل 3 را ببینید.

برای این تمرین، مقیاس X را 3 مشخص کنید و Y و Z را روی 1 بگذارید. توجه کنید که محور X دایره را بیشتر به شکل بیضی در می آورد. شکل 4 را ببینید.

اسکیل کردن در اتوکد

اسکیل کردن در اتوکد

نحوه مقیاس بندی متن و خطوط اندازه گذاری در اتوکد

مهم است که نقاشی شما دارای متنی باشد که قابل خواندن باشد، مهم نیست در چه مقیاسی طراحی می کنید.

اینجاست که حاشیه نویسی اهمیت پیدا می کند. قبل از مقیاس حاشیه‌ای در اتوکد، ایجاد یکسان جلوه دادن متن شما در هر مقیاس ترسیمی یک چالش بود.

شما باید چندین کپی از متن در اندازه‌های مختلف (ضریب مقیاس اتوکد) و در لایه‌های مختلف داشته باشید که فقط زمانی روشن می‌شدند که می‌خواهید چیزها را در مقیاس طراحی مشخصی در یک viewport مشاهده کنید.

از زمانی که مفهوم مقیاس توضیحی اتوکد در اتوکد 2008 معرفی شد، مشکلاتی نیز وجود داشته است. به عنوان مثال، زمانی که بین مقیاس طراحی (که در بخش بعدی مورد بحث قرار گرفت) و مقیاس شی حاشیه‌نویسی که باعث می‌شود آن را به گونه‌ای انجام دهد، متن در برخی موارد نشان داده می‌شود، اما در موارد دیگر، قطع می‌شود. امروزه این کار بسیار ساده‌تر است زیرا می‌توانید متن و ابعاد را به‌عنوان «تشخیصی» در پالت ویژگی‌ها تنظیم کنید.

این بدان معنی است که به طور خودکار با مقیاسی که شما با آن کار می کنید تنظیم می شود، بنابراین بدون توجه به مقیاسی که در فضای کاغذ یا فضای مدل هستید، به نظر می رسد همان اندازه است. این ویژگی که از قبل در اتوکد موجود است، مراحل کپی کردن چندین اندازه متن و تنظیم آنها در اندازه های مختلف را حذف می کند. شکل 5 را ببینید.

اسکیل کردن در اتوکد

چگونه یک طراحی را در اتوکد مقیاس بندی کنیم

قرار دادن نقاشی خود بر روی درگاه‌های دید در فضای کاغذی برای برقراری ارتباط بصری در مورد آنچه که باید ساخته و نصب شود، مهم است. اگر مقیاس ترسیمی مورد علاقه شما در اتوکد در لیست موجود نیست، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

پنجره «ویرایش مقیاس‌های طراحی» را با انتخاب «Custom…» از فهرست مقیاس‌های موجود در نوار وضعیت در قسمت پایین رابط اتوکد باز کنید.

مقیاس های طراحی سفارشی خود را به لیست اضافه کنید تا بتوانید از آنها در مقیاس نمای اتوکد و موارد دیگر استفاده کنید. شکل 6 را ببینید.

اسکیل کردن در اتوکد

اسکیل کردن در اتوکد

نحوه مقیاس بندی در زمان Plot گرفتن در اتوکد

وقتی در فضای مدل طراحی می کنید، «اندازه کامل» را ترسیم می کنید، اما برای به تصویر کشیدن آن در یک تحویل رسم شده، باید مقیاس طرح را نیز مشخص کنید. مقیاس نمودار به شما این امکان را می دهد که با توجه به اندازه کاغذی که در حال ترسیم آن هستید، نحوه به تصویر کشیدن طرح CAD خود را به بهترین نحو مشخص کنید. نحوه تنظیم مقیاس در AutoCAD Paper Space و Model Space هنگام استفاده از مقیاس فضای کاغذ اتوکد، با دو بخش کار می کنید: مقیاس طرح کلی طرح بر اساس اندازه کاغذ (معمولاً 1:1) و مقیاس viewport. که مدل را نشان می دهد. رابطه بین این دو این است که مقیاس viewport نسبتی از اندازه کاغذ به اندازه مدل در نماها را نشان می دهد. شما همچنین می توانید از فضای مدل رسم کنید و مقیاس نمودار را به عنوان نسبت واحدهای رسم شده به واحدهای اندازه جهانی که برای ترسیم مدل استفاده کرده اید در نظر بگیرید. برای مثالی از خود پنجره به شکل 8 مراجعه کنید. شما می خواهید آن را با شرایط خاص خود تنظیم کنید.

اسکیل کردن در اتوکد

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با عرض سلام
    واقعا لذت بردم مقاله جذاب و کاملی بود با یک زبان ساده و قابل فهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *