دسته‌بندی نشده

دستور Rotate در اتوکد (چرخش در اتوکد)

از این دستور برای چرخاندن اشکال استفاده می کنیم. برای چرخاندن یک یا چند شکل باید نقطه ای را بعنوان نقطه مبنا تعیین کنیم. این نقطه، همان مرکز دوران خواهد بود.

درست است که نقطه مبنا تأثیری در میزان چرخش شکل ندارد ولی در محل قرار گیری شکل، پس از چرخش تأثیر خواهد داشت؛ لذا نقطه ای را بعنوان نقطه مبنا تعیین کنید که می خواهید آن نقطه از شکل، سر جای خود بماند و بقیه شکل چرخانده شود.

Rotate در اتوکد

اجرای دستور Rotate در اتوکد :

زدن کلید انتخاب دستور Rotate در اتوکد از نوار ابزار modify و یا تایپ کلمه rotate و زدن enter

پیغام های خط دستور :

شکل یا شکل های مورد نظر را انتخاب می کنیم سپس enter را می زنیم : Select objects

نقطه مبنا را وارد می کنیم : Specify base point 

زاویه چرخش را می دهیم مثلا ۳۰ : [Specify rotation angle or [Reference

نکته : یک حالت دیگر استفاده از این دستور، حالت رجوعی است. در این حالت بجای اینکه زاویه چرخش را بدهیم؛ زاویه قسمتی از شکل، قبل از دوران و زاویه مطلوب برای آن قسمت، بعد از دوران را می دهیم. (تفاوت این حالت با قبل این است که تفاوت دو زاویه داده شده محاسبه می شود و بعنوان زاویه چرخش تعیین می گردد.

مثلا بجای اینکه برای شکل بالایی بگوییم زاویه دوران ۳۰ درجه است؛ می توانیم زاویه رجوعی را ۵۶ درجه و زاویه دلخواه جدید را ۸۶ درجه وارد کنیم. برای استفاده از این حالت، بعد از تعیین نقطه مبنا، چنین عمل می کنیم :

حرف r و سپس enter را می زنیم    Specify rotation angle or Reference]: r

زاويه رجوعی را وارد می کنیم   54 :<0> Specify the reference angle

زاویه جدید را وارد می کنیم   84 :Specify the new angle

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا