نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله ترکیه | تخریب 99% خانه ها

امروزه بلایای طبیعی از زلزله و سیل گرفته تا طوفان و… خسارات جانی و مالی زیادی را بر زندگی میلیون ها نفر در سرتاسر جهان ایجاد می کند. یکی از خبرهایی که در روزهای اخیر منتشر شد تلفات جانی و مالی بسیار بالا در زلزله ترکیه و سوریه بود که بیش از 5 هزار نفر در سوریه و بیش از 30 هزار نفر در ترکیه در این اتفاق کم سابقه در یکصد سال اخیر کشته شدند.

استفاده از فناوری جدید که در سال های اخیر ایجاد شده ماهواره ها و پهپادها بر اساس تصاویری که از سطوح زمین می گیرند، می توانند نقش بسیار پر رنگی در این شرایط به سازمان های امدادی و… ارائه نمایند. با ما تا انتها همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله ترکیه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

زمان زلزله ترکیه به همراه مرکز کانونی آن

زمان زلزله ترکیه در سال 4 و 17 دقیقه بامداد روز دوشنبه مورخ 17 بهمن ماه سال 1401 مصادف با 6 فوریه سال 2023 با شدت 7.8 ریشتر به مدت زمان 75 ثانیه در شهر غازی عینتاب و قهرمان مرعش در جنوب ترکیه و شمال شرق سوریه اتفاق افتاد که معاون دبیر کل سازمان ملل متحد از آن به عنوان بدترین رویداد منطقه در یکصد سال اخیر یاد کرد.

نقش پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین در بلایای طبیعی

امروزه یکی از تجهیزات ارزشمند در امور نقشه برداری استفاده از پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین است که در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و… بسیار کارامد خواهد بود. بسیاری از عکس های پهپادی که از میزان خرابی حاصله در اثر زلزله ترکیه گرفته شده است شدت تخریب حاکی را به نمایش می گذارد تا حدی که امدادگران با استفاده از این تصاویر می توانند عملیات های مورد نیاز را با وضوح بیشتری به پیش ببرند.

پهپادها با استفاده از سنسورهای که در اختیار دارند، می توانند میزان آسیب ها را ارزیابی کرده و در نقشه های ساختمانی،  نقشه ها، بلوپرینت و… مورد استفاده قرار می گیرند.

نقشه ماهواره ای زلزله ترکیه

بعد از زلزله ترکیه سیستم ماهواره ای نقشه برداری توسط سازمان ملل متحد فعال شد تا با هدف ایجاد نمای لحظه ای، میزان تخریب و خسارات جانی و مالی زلزله را به نمایش بگذارد. نقشه ماهواره ای توسط ماهواره های کوپرنیک تهیه می شود که از جمله سیستم های مانیتورینگ زمین به شمار می رود که بر اساس آن، اطلاعات کاملی از رصد زمین در اختیار کارشناسان قرار می دهد تا علاوه بر دسترسی به اطلاعات دقیق برای مدیریت محیط، از آثار تغییر اقلیم در منطقه نیز برخوردار شوند.

ناسا از اطلاعات دریافتی از ماهواره ای 2ALOS- برای تهیه نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله ترکیه استفاده کرد تا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده یک نقشه تخمین خسارات و تلفات اولیه از مناطق کانونی زلزله همچون شهرهای قهرمان مرعش، غازی عینتاب و تورکولو و… را تهیه کرده و در نهایت میزان آسیبی که به ساختمان ها، زیر ساخت های شهرهای زلزله زده وارد شده را مشخص نماید.

داده های دریافتی از ماهواره توسط تکنسین های سنگاپوری در زمینه سنجش از راه دور به همراه شرکت فناوری کالیفرنیا با نام کالتک مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نقشه تخمین خسارات با استفاده از نقشه برداری های انجام شده از خساراتی که ایجاد شده، برای ردیابی آسیب های آتی همچون قطع برق، آب و رانش زمین و… در دستور کار قرار می گیرد.

نقشه ماهواره ای زلزله ترکیه همواره در حال به روزرسانی می باشد تا با استفاده از اطلاعات جدید دریافتی بتوان نحوه ارزیابی امدادرسانی از مناطق با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله ترکیه این امکان را به کارشناسان نقشه بردای می دهد که با استفاده دانش و تجربه خود از اتفاقاتی که در مناطق زلزله زده در روز دوشنبه رخ داده است آگاهی بیشتری کسب نمایند و دید بهتری نسبت به مناطق ترکیه داشته باشند.

ماهواره ها با عبور از مناطق ترکیه به سرعت محصول داده را روی کامپیوترهای کارشناسان نقشه برداری برای بررسی و تحلیل ارسال می نمایند و هرچقدر میزان ماهواره های موجود در فضا بیشتر شوند طبیعتا اطلاعات دریافتی از ماهواره ها با کیفیت تر و در نتیجه نقشه ماهواره ای موجود از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

داده های موجود در نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله ترکیه

داده های موجود از عکس ها و نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله ترکیه در تصویر فوق نشان می دهد که سطح زمین در مناطق زلزله زده شکافت عمیقی برداشته است با توجه به عکس فوق و رنگ قرمز پیکسل ها نشان از خسارات زیاد در مناطق مشخص شده دارد و به ترتیب رنگ ها نارنجی و زرد بیانگر کمتر بودن خسارات ها در مناطق مشخص شده می باشد.

با تمرکز روی این پیکسل ها در تصویر فوق و بزرگنمایی نقشه ماهواره ای می توان میزان تخریب را با وضوح و کیفیت بیشتری مشاهده کرد و به بروزرسانی اطلاعات دریافتی از ماهواره ها می توان از نظر دقت و کیفیت شاهد افزایش بود و مقایسه قابل توجهی بین مناطق در زمان قبل و بعد از زلزله را مشاهده کرد و علاوه بر شناسایی مناطق زلزله زده، میزان خسارات را نیز ردیابی کرد.

بنا بر اظهارات ناسا در عکس فوق با بزرگنمایی می توان به عمق فاجعه پی برد و هر پیکسل نشان از فضایی به اندازه یک زمین بیسبال که متراژ آن حدود 30 متر است را به نمایش می گذارد.

با استفاده از نقشه چشم انداز که دو روز بعد از زلزله با توجه به داده های موجود به دست آمده است، تغییرات بسیار زیادی در مناطق زلزله زده شاهد هستیم و با مقایسه نقشه ماهواره ای قبل و بعد از زلزله می توان حرکت زمین را به صورت واضح مشاهده کرد که یکی از مزایای نقشه ماهواره ای دسته بندی اطلاعات می باشد که به صورت دقیق می توان به گسل آناتولی در شرق ترکیه اشاره کرد که در صورت تشدید این گسل امکان وقوع اتفاقات ناگوارتری را می توان پیش بینی کرد.

تمام گروه های فعال در حوزه زمین شناسی و نقشه برداری در تلاشند تا با توسعه دانش و دسترسی به اطلاعات به روز نقشه های ماهواره ای به کمک امدادگران آمده و از خطراتی همچون رانش زمین، قطع آب و برق و… اطلاع یافته و از بروز تلفات جانی و مالی تا حد ممکن پیشگیری نمایند.

ناسا با به روزرسانی سکوی نقشه برداری، اطلاعات جدید و پر اهمیت را برای ارزیابی امدادگران و نجات منطقه در اختیار کارشناسان قرار می دهد تا کار با سرعت بیشتری انجام شود. هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات مالی توسط دولت ترکیه ارائه نشده است، چرا که در یکصد سال اخیر، هیچ یک از بلایای طبیعی رخ داده شده در ترکیه به اندازه آمار تلفات جانی و مالی زلزله اخیر نبوده و دولت ترکیه هشدار سطح 4 را فعال کرده تا از تمامی کشورهای جهان، کمک های بشر دوستانه در این آب و هوای بسیار سرد منطقه دریافت نماید.

بسیاری از کشورها همچون اسپانیا مقادیر زیادی پهپاد و تجهیزات نقشه برداری را به ترکیه ارسال کرده اند تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود و کار نقشه برداری با دقت و داده های دقیق تری انجام گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *